Gastles op de basisschool

Handig tegen diefstal: zet je fiets onder stroom

In groepjes knutselen de kinderen uit groep 8 van de Johannes Calvijnschool een windmolentje in elkaar. “Eerst wilde ik misschien wel rechter worden, maar nu wil ik rechter worden óf technicus”, zegt Joas Sinnakili na afloop van de les.

Dat is precies het soort reacties waar Benjamin Floor op had gehoopt. De jonge tekenaar en werkvoorbereider bij elektro-installatiebedrijf Delektro hield vorige week op vijf verschillende scholen gastlessen over techniek. Later deze maand is hij op nog meer Veense basisscholen te gast, om nog meer kinderen enthousiast te maken voor de techniek. “Steeds meer bedrijven lopen aan tegen het enorme tekort aan technisch personeel”, zegt hij. “Terwijl er wel heel veel werk te doen is.”

Bedrijven geven regelmatig voorlichting of staan op open dagen bij mbo’s en vmbo’s om studenten te werven. Maar langsgaan op basisscholen is nieuw. “In het voortgezet onderwijs moeten leerlingen al snel keuzes maken”, zegt Benjamin. “Dan is het goed om al vroeg te laten zien hoe breed de techniek is.”

De kinderen reageren heel enthousiast. “Het was echt heel leuk”, zegt Joas Sinnakili, leerling van de Johannes Calvijnschool. “Het maken van de windmolentjes, maar ook wat hij allemaal vertelde en liet zien. Ik dacht er eerst over om rechter te worden, maar nu wordt het misschien toch iets in de techniek, ik denk in de ICT.” Ook zijn klasgenootje Cornelia Valkenburg heeft genoten van de les. “Bijna alles wat hij vertelde was nieuw voor mij. Vooral het windmolentjes maken was leuk.” Techniek is echt niet alleen iets voor jongens, vindt ze. “Eerst wilde ik bij de politie, maar misschien wil ik later toch wel wat met mijn handen gaan doen.”

Benjamin krijgt ook veel positieve reacties vanuit de scholen op het initiatief: “Scholen vinden het belangrijk dat kinderen extra informatie krijgen, zodat ze een beter beeld krijgen van de praktijk. Zo kunnen ze straks een weloverwogen keuze maken.”

Aan de kinderen in groep 8 laat hij tijdens de gastles verschillende beroepen zien waarin je te maken krijgt met techniek. Er komt een plaatje voorbij van een automonteur, maar ook van een medewerker van defensie, een luchtverkeersleider en een arts. Hij laat ook zien hoe domotica werkt, iets wat Delektro regelmatig installeert bij klanten. Met zo’n systeem kunnen mensen met behulp van een app bijvoorbeeld de verlichting in huis dimmen, de verwarming aan of uit zetten, maar ook het bad vast vol laten lopen.

De leerlingen moeten ook zelf aan de slag. “Eerst laat ik ze een technische oplossing bedenken voor een probleem. Mijn fiets was onlangs gestolen, ook al stond hij op slot. Ik vroeg aan de kinderen: Hoe kan ik ervoor zorgen dat zoiets in de toekomst niet meer gebeurt? Ze komen dan met allerlei oplossingen.” Hij grinnikt. “In elke klas komt er wel iemand op het idee om de fiets onder stroom te zetten. Maar ook andere ideeën komen langs, zoals het zadel meenemen of een opvouwbare fiets ontwerpen. Zo ben ik als technicus ook steeds bezig om oplossingen te bedenken voor technische problemen, vertel ik dan.”

Kinderen vind het heel interessant om na te denken over techniek, merkt Benjamin. “Op de basisschool is daar in het normale lesprogramma vaak weinig ruimte voor. Technische jongetjes kunnen hun ei één uurtje per week kwijt bij handvaardigheid, maar dat is het dan. En eigenlijk spreekt techniek iedereen wel aan, heb ik gemerkt. Het is een heel herkenbaar onderwerp dat dichtbij de kinderen staat. Iedereen heeft lampen in huis hangen. Techniek is overal.”

Op welke school hij ook komt, het hoogtepunt van de gastles is de praktische opdracht aan het eind van de les. Dan mogen leerlingen in groepjes een windmolentje in elkaar zetten. “Die molentjes draaien op lichtenergie. Soms verloot de juf of de meester de windmolentjes na afloop onder de kinderen, maar er zijn ook klassen waar ze in de vensterbank komen te staan.” Elke keer als de zon naar binnen schijnt gaan de molentjes draaien. En herinneren ze de kinderen eraan hoe leuk en veelzijdig de techniek is.